Zenék szabadon? – Így oldja meg a TikTok a jogdíjmentes zenék használatát

A TikTok berobbanása a közösségi felületek közé még mindig frissnek mondható. A letöltők száma már az egekben és úgy néz ki, ez nem is fog még megállni. A zenés, lip-sync alkalmazás viszont felvetett több problémát és a legnagyobb közülük a zenék felhasználásának kérdése. Mit tegyen egy márka, ha fent akar lenni TikTokon? Bármilyen zenét felhasználhat a videóihoz?

A TikTok zenetára minden felhasználónak rendelkezésére áll, ha egy ütős tartalmat szeretnének készíteni a felületre. Ezek a zenék általában hivatalos úton, a kiadókkal vagy disztribútorokon keresztül kerülnek fel a zenetárba, egyértelműen az előadók beleegyezésével együtt. Emellett pedig a felhasználók által is felkerülhetnek más előadók dalai a TikTokra, viszont ezeknek a használata nem feltétlen szabályos.

Ha egy felhasználó a saját dalát vagy hangját rögzíti a TikTokon, majd azt felhasználja más is, abból probléma nem lehet, hiszen az már a TikTok tulajdona. Viszont, ha a felhasználó egy másik előadó dalával készít videót, amit nem a TikTok zenetárában talált meg, akkor abból már lehetnek jogi viták. Természetesen ezért a TikTok nem vállal felelősséget és ezt a hivatalos szabályzatban rögzíti is.

Felmerül a kérdés, hogy márkák fiókjai, hogyan készítsenek tartalmat. Mi számít hirdetésnek? A márkakommunikációban felhasználhatják-e a TikTok zenetárában található zenéket? Erre kereskedelmi célúként lehet-e gondolni?

Épp ezek a kérdések és jogi viták miatt döntött úgy a TikTok, hogy a hivatalos fiókok, legyen az márkafiók vagy szervezet, csak egy újabban létrehozott „Commercial Music Library-ból választhatnak aláfestő zenéket. Ezek szabadon felhasználható dalok, amelyekkel minden jogi vita elkerülhető lesz, ami a zenéket érinti.

A TikTok lényege a felhasználók és a többi márka által generált kihívások. Ezekkel könnyen virális tartalommá válhatott egy-egy videó, akár még egy márka kreatív koncepciója is. Ezáltal sokkal nehezebb lesz „beolvadnia” a márkáknak, hiszen kevésbé fogják tudni követni a trendeket.

Magyar előadók dalainál is hasonló probléma merülhet fel. Sok előadó dala már megtalálható TikTokon, ahogy a Star Network zenei partnereié is. Ha egy hazai márka szeretné használni magyar előadók dalait, célszerű ha előtte engedélyt kérnek tőlük, hiszen anélkül jogi problémákba is ütközhetnek.

Iratkozz fel havi újdonság levelünkre!

X