Az influencer marketing dinamikusan fejlődő világa folyamatosan formálja a vállalatok marketingstratégiáját. A CreatorIQ által összeállított Influencer Marketing Trends Report bepillantást nyújt a terület alakulására, bemutatva az elmúlt évre jellemző trendeket és a következő évre vonatkozó várakozásokat. A riport nem csupán statisztikákkal és adatokkal szolgál, hanem átfogó képet ad a kis- és nagyvállalatok influencer marketinghez való hozzáállásáról. Az áttekintés során megvizsgáljuk az influencer marketing területén tapasztalható változásokat, a befektetési trendeket és kitérünk arra, hogy a márkaépítés és hűség mennyire jelent kihívást az influencer kampányok során. Megismerjük a kulcsfontosságú trendeket, amelyek formálhatják az influencer marketing jövőjét a 2024-es évben, és felfedezzük merre vezet a következő nagy lépés ebben az izgalmas és dinamikus szektorban.
225 szervezet adataival dolgoztak a riport elkészítése során, a kisvállalkozásoktól kezdve, egészen a nagyvállalatokig. Nagyjából a szervezetek fele az Egyesült Államokból vett részt a kutatásban, de Kanadából, Németországból és Egyesült Királyságból is vettek részt vállalatok. A főbb ágazatok, amelyekre a riport fókuszál, magukban foglalják az ügynökségeket, a szépségápolást, a kiskereskedelmet és vásárlást, élelmiszer és ital, média és szórakoztatóipar, valamint a divatipart is.
Az adatok szerint a válaszadó szervezetek 55%-a növelte éves szinten az influencer marketingbe történő beruházásait. Ami pedig a csapatforrásokat illeti, a válaszadók 33%-a több mint hat kijelölt influencer marketing szakemberrel rendelkezik, míg 47% számolt be arról, hogy az influencer marketingre teljes mértékben fókuszáló csapattagok száma éves szinten növekszik.
Az influencer marketingre fordított teljes marketing kiadás százalékos aránya a következőképpen alakul:
- 54%: Az válaszadók egyharmada legfeljebb negyed részét fordította az influencer marketingre a cégük marketing költségvetésének.
- 21%: A válaszadók több mint fele a teljes marketing költségvetésük több mint 50%-át szentelte az influencer marketingnek.
A márkák a legnagyobb hatást a tartalomgyártók által készített digitális hirdetésekkel érték el, így ez lett a legkiemelkedőbb marketingstratégia. 2023-ban a fogyasztók már a hagyományos hirdetések helyett inkább az influencerek által készített tartalmakat preferálják.
Márkaismertség és hűség
A marketing szakemberek beszámolói szerint a márkaismertség és hűség építése volt az influencer marketing programjuk legkevésbé kihívást jelentő aspektusa. De vajon tényleg a márkaismertség elérése volt a célja ezeknek a szakembereknek, vagy csupán arról van szó, hogy bizonytalanság volt bennük a konverzió növeléséről az influencer marketing területén és ezért csökkent ennek a prioritása?
Az igazság az, hogy különböző kampányokhoz különböző megközelítések szükségesek. Az iparág érettségi modellje azt sugallja, hogy a konverzió mellett más kulcsfontosságú mutatók is mérésre szorulnak. Általában az influencer marketing teljesítményének követésére használt legnépszerűbb módszer az erre a célra készített szoftverek alkalmazása volt. A válaszadók ezeket a szoftverek ezt ötszörös gyakorisággal választották a webanalitikák vagy a keresési teljesítmény követéséhez képest.
Költségvetés
A legnagyobb hangsúlyt a megfelelő influencerek kiválasztására célszerű helyezni, hiszen ettől lehet igazán hatékony egy cég számára, ha influencerekkel hirdet. Mind a tartalomgyártók nagyon sokszínűek mind a célközönség egy-egy márka esetében eltérő lehet. Azonban amennyiben egy cég megfelelően választja ki az egyes kampányokhoz az influencereket, még költségvetési korlátok mellett is, maximalizálhatják az influencer marketing megtérülését. Ennek érdekében érdemes lehet egy ügynökség bevonása az egyes kampányokba, hogy az minél sikeresebb legyen.
Ügynökségek szerepe
Az ügynökségek szerepe változó, akár teljeskörű partnerként akár tanácsadói szerepben iránymutatással is segíthetik a márkákat. Néha egy teljes kampány levezénylésében van szükség rájuk a célok eléréséhez. Az ügynökségnél dolgozó szakemberek számára nincs egy egységes megoldás, hiszen az ügyfelek célja nagyban eltér egymástól, így a megoldások is folyamatosan váltakoznak.
Az ügynökségek 42%-a számolt be arról, hogy a nem megfelelően elosztott költségvetési tervek mellett az ügyfelektől érkező homályos kampány célok is gátat jelentenek számukra.
Míg tavaly az esztétikai összhang bizonyult a legfontosabbnak az ügynökségek számára, amikor kiválasztották, melyik influencerekkel szeretnének együttműködni, idén a marketingesek inkább azt helyezték előtérbe, hogy mennyire illik az adott személy a kampányba.
Az alábbi ábra szemlélteti az influencer marketinggel foglalkozók fő tevékenységeit. A leggyakoribb a szponzorált digitális hirdetések alkalmazása az influencerekkel való közös munkában. Ezt követi a felhasználó által készített tartalom, majd végül a közvetlen együttműködések, akár termékért cserébe.
Az Instagram továbbra is az élen van, de a TikTok is erősödik
Hiába hódít a TikTok az Instagram még mindig kétszer olyan fontosnak számít. A szervezetek 62%-a jelölte meg az Instagramot legfontosabb közösségi média platformnak. Nem csak nagyon népszerű, de a legnagyobb megtérülést is az Instagram hozza általánosságban. Mindent összevetve tehát, ahogyan az alábbiakban is láthatjuk a TikTok ugyan feltörekvőben van, de összességében még mindig az Instagram a legnépszerűbb platform.
Az Iparág vezetőinek álláspontja
Az iparági vezetők többsége, azaz a 83%-a meg van arról győződve, hogy az influencer tartalmak magasabb megtérülést eredményeznek, mint a hagyományos hirdetések. Annak ellenére, hogy ez a területe a marketingnek már több éve jelen van, és egy kifejlett iparág, még mindig fennáll egy szakadék azok között a szervezetek között, akik az influencer marketinget kizárólag szponzorált bejegyzésekkel azonosítják a közösségi médiában és azok között, akik nap mint nap kiszélesítik az influencer marketing határait.
Az iparági vezetők között olyan vállalatokat értünk, amelyek influencer kampányai az elmúlt év során kiemelkedő megtérülést hozott. Ez a csoport mindössze a válaszadók 6%-át jelentette, ők azonban évente 1 millió dollárt, vagy ennél magasabb összeget költöttek az influencer marketingre. Ezeknek a vállalatoknak a 62%-a olyan szervezet, ahol több mint 10.000 ember dolgozik és a többségüknek több mint 6 dedikált influencer marketinggel foglalkozó szakembere van és ez a szám évről évre növekszik. Fókuszban az influencer marketing folyamatok automatizálása vagy egyszerűsítése volt. Számukra is kihívást jelent az általános hiányzó költségvetés és személyzet. A legnehezebben áthidalható akadályt pedig az influencerek teljesítményének mérése jelentette számukra.
Merre halad az influencer marketing a következő évben? A 2024-re várható trendek az iparági vezetők szerint:
Ahogyan tavaly is kiderült idén is a legmeghatározóbb szerepet a termék minősége játszik abban, hogy egy influencer eldöntse szeretne-e együttműködni egy adott márkával. Fontosabbnak tartják a jó minőségű terméket, mint az egyes posztokért kifizetett összeget abban, hogy elfogadják-e az együttműködést, mégis észlelhető, hogy egyre nő a fizetett tartalmak száma.
Ennek ellenére 64%-a megkérdezett tartalomgyártóknak úgy nyilatkozott, hogy fontos számukra, hogy fizetett legyen az együttműködés. A márkák továbbra is szívesen küldenek ingyenes terméket, azonban ezt igyekeznek személyre szabni, hogy az influencerek könnyen azonosulhassak velük.
A tartalomgyártók többsége, 66%-a nyilatkozta, hogy nem tud megélni kizárólag a tartalomgyártásból.
A legjövedelmezőbb platform 65%-kal az Instagram, utána 21%-kal a TikTok következik végül, de nem utolsó sorban pedig a YouTube 9%-kal.
2024 legnagyobb influencer marketing trendjei:
- TikTok előretörése: a márkák szerint a legfeltörekvőbb platform 2024-ben a TikTok lesz. Olyan frissítésekkel álltak elő, mint a beágyazható linkek és az élő vásárlás ezáltal a márkák is egyre inkább a TikTok felé fordulnak.
- YouTube Shorts: előreláthatólag ez a platform is jelentős sikereket fog elérni, főleg Európában, részben azért, mert magasabb az elköteleződési arány, mint az Instagramnál, részben pedig azért, mert a közelgő frissítések még vonzóbbá teszik mind a tartalomkészítők, mind a márkák számára.
- Mesterséges Intelligencia, mint tartalomgenerátor: a válaszadók 66%-a elismeri, hogy munkája során használta a mesterséges intellignciát. Közülük 42% közösségi média posztok készítéséhez használta az AI-t, míg 36% általános ötleteléshez hívta segítségül.
- Felhasználó által generált tartalom növelése (UGC): úgy néz ki a következő évben sem áll meg ez a tartalomtípus, sőt még jobban ki lesz majd használva a saját marketing célokra a közösségi média felületein is. A közösség által létrehozott tartalmak egyre fontosabb szerepet játszanak a márkák hitelességének és követői köreik növelésének szempontjából.
Key Takeaways
- Influencer Marketing, mint költséghatékony alternatíva: miközben a hagyományos reklámoknak megvannak a maga előnyei, a marketingesek egyre nagyobb lelkesedéssel fordulnak az influencer marketing felé.
- Platformkísérlezés: habár az Instagram a jól bevált jól működő platform, az influencer marketing világában is megéri kísérletezni. A márkák számára előnyös lehet más népszerű platformokat kipróbálni, mint például a YouTube Shorts, hogy kibővítsék az elérésüket és a kreativitásukat.
- Automatizáció és egyszerűsítés: az iparági vezetők példájából érdemes levonni, hogy az automatizációra és a munkafolyamatok leegyszerűsítésére való összpontosítás kiemelten fontos.
- Minőségi termékek, tartalomgyártók és a kompenzáció: a szervezetek abban az esetben tudnak népszerűek lenni a tartalomgyártók körében, ha kiváló minőségű terméket szeretnének eladni, megfelelő kompenzációt biztosítanak az influencer számára, vagy olyan kezdeményezések révén, amelyek az inkluzivitásra, fenntarthatóságra és más társadalmi ügyekre összpontosítanak. Ezek a tényezők kulcsfontosságúak lehetnek az együttműködési hajlandóság növelésében.
Forrás: https://www.creatoriq.com/white-papers/influencer-marketing-trends-2024