A koronavírus-járvány alatt a legtöbb márkának át kell gondolnia a kommunikációs stratégiáját a jelen helyzetre alakítva. Nem lehet előre megjósolni, meddig tart ez az időszak, de alkalmazkodva, a megfelelő érzékenységgel kell megszólítani a vásárlókat. Különösen igaz ez a véleményvezérek szponzorált tartalmaira. Bár ez sok külföldi kampányban megvalósult, mégis akadnak olyan példák, amik megdöbbentő módon végződtek. Cikkünkben néhány kerülendő rossz példát és több inspiráló, ötletes kezdeményezést mutatunk be influencer kommunikáció és szponzorációs együttműködés témakörében.
Niki Demar hétköznapi szokásait követve manikűröshöz ment egy barátnőjével, majd a TikTok „CoronaTime” trendjének hódolva készített egy videót, melyben maszkban ül egy szépségszalonban, miközben egy ázsiai manikűrös foglalkozik vele. A követőiből hatalmas felháborodást váltott ki. Rasszizmussal vádolták, ezeken felül pedig azzal is, hogy a manikűrös munkáját is veszélyezteti. Niki ezután a fenti videóban kért bocsánatot követőitől és magyarázta meg tettét.
Nem csak ő volt az, aki maga ellen fordította követői többségét. Rengeteg travel influencer töltött fel hétköznapi utazós tartalmakat, amely jelen helyzetben nem nevezhető etikus lépésnek. A nyaralásról, esetleg fizetett utazásról feltöltött képekkel most egyetlen probléma van, az időzítés. Nem morális lépés ebben az időszakban a követőket arra buzdítani, hogy utazzanak. Bár a képet csak rossz időben osztották meg, biztosították követőiket, hogy ők már otthon vannak biztonságban.
A negatív példák mellett számos olyan kampány is elindult, ami amellett, hogy a márkához pozitív képet társít, a karanténban lévő emberek számára is hasznos lehet.
#UntitedYetUnited
Ilyen a #UntitedYetUnited kampány, amely a világ futóit köti össze. Az ötlet az ASICS Frontrunner futócsapattól eredt, akik közösségi oldalaikon azt kommunikálják, hogy bár a cipőjük kikötve áll a szobában, ők mindig összeköttetésben vannak. A kampányhoz a világ több országából csatlakoztak.
https://www.instagram.com/asicsfrontrunner/
https://www.instagram.com/lalerunner/
https://www.instagram.com/alessandrogarozzo/
https://www.instagram.com/carlo_beltrami_pastry_runner/
Virtuális shoppingtúra
Azok a boltok, amelyek megtehetik, online folytatják vagy kezdik árulni termékeiket. Ezt biztosítva a német Philokalist bolt virtuális shoppingtúrát tartott, hogy még a boltjukban mutathassák be követőiknek a termékeket, amiket majd onnan az otthonukig szállíthatnak. Az élő bejelentkezést több online aktivitás előzte meg.
https://www.instagram.com/philokalist.store/
Készítsd el a bolti süteményedet otthon
Kim Kardashian a követőtáborának mutatta be, hogy a karantén ideje alatt, mit fog csinálni otthon a gyerekekkel. A húsvétra készülve a Solvan Bakery kiszállítja a kekszüket, amit különböző elemekkel fel tudnak díszíteni házilag a családok – ezzel is a közös otthoni időtöltésre buzdít az influencer a bolti vásárlás helyett.
Solvang Bakery:
https://www.instagram.com/solvangbakery/
https://www.instagram.com/p/B97Q0V6lKBi/
#pangaiachallenge
Közös összefogás, közös ötletek és adományozás. Erre mind szükség van ebben az időben. A #pangiaichallenge pont erről szól. A Pangaia 1 dollárt adományoz a Doctors Without Borders nemzetközi segélyszervezetnek minden olyan poszt után, amelyben tippeket, információkat osztanak meg egymással a vírus terjedése alatt.
https://www.instagram.com/thepangaia/
#ObviouslyGood kampány
Az előző kihíváshoz hasonlóan ez is egy hashtagen alapuló kampány. Ennek lényege, hogy az influencerek felhívják a figyelmet a vírus veszélyeire és a WHO információit továbbítsák. Lényeg, hogy posztjuk alatt tüntessék fel az #obviouslygood taget. Bár ez még nem mondható aktívnak, reméljük, gyorsan népszerűvé válik.
https://www.instagram.com/obviously/
Használd ingyen vagy olcsóbban
Számos olyan márka van, akik termékeiket most ingyenessé vagy kedvezményesen megvásárolhatóvá/használhatóvá teszik. Ez sokban megkönnyíti most a karanténban lévők életét. Ehhez csatlakozott a Skillshare, akik az első 500 regisztrálónak két hónap ingyenes próbaidőt biztosítanak,
https://www.youtube.com/watch?v=I5-dI74zxPg
https://www.youtube.com/watch?v=AQxpQ94Euic
https://www.youtube.com/watch?v=GeNQc8kC8Mg
a SquareSpace, akik 10%-os kedvezményt adnak influencereken keresztül,
https://www.youtube.com/watch?v=GC_IPJ8neA0&feature=youtu.be
a Prime Student, amit 6 hónapig ingyenesen használhatnak diákok,
https://www.instagram.com/p/B965qZsHaUh/
és a Gymshark is, akik amellett, hogy mindig különböző testépítőkkel népszerűsítik fitneszruháikat, most ingyenessé tették az alkalmazásukat az otthoni edzés megkönnyítése érdekében.
https://www.instagram.com/p/B97PKrano5C/?igshid=1latcrctwjtmd
https://www.instagram.com/p/B962Ybkgoy8/
https://www.instagram.com/p/B97PVBrA3qs/?igshid=15s8bq0201stj
Hershey’s és a reklámok
A Hershey’s édességgyártó cég egy szívhez szóló televíziós reklámmal szólította meg a nézőket. A reklámban Doggy Moreland divat és lifestyle blogger csokikat osztogat idegeneknek miközben megöleli őket, kezet fog velük. Ezeket a spotokat egy egyszerű, a termékekre mutató reklámokkal cserélték le a testi érintkezés elkerülése miatt.
https://www.tvcommercialad.com/watch/n8NqUi1hPXBTFFa
A TikTok rejtélyei
Hiába a népszerű platform, ha a kommunikáció nem túl előnyös rajta. A FashionNova TikTokról eltávolított videójában egy nő látható, aki maszkban fújja le a járókelőket fertőtlenítővel, illetve egy hajléktalan mellett is pózol. A többmillió követővel rendelkező cég Instagramján még fellelhető a videó, bár lehetséges, hogy hamarosan rájönnek, mennyire fontos az etikus kommunikáció még akkor is, ha közben akár 80%-os kedvezményt biztosítanak vásárlóiknak.
https://www.instagram.com/fashionnova/
Airbnb – utazzunk vagy maradjunk otthon?
Bár az Aribnb minden költséget visszatérít a járvány ideje alatt, mégis van olyan influencer, aki ezt épp egy olyan a videóban mondja el, amiben azt is tisztázza követőivel, hogy ő nem fog karanténba vonulni, folytatja utazgatását Amerikán belül. Kérdés, hogy milyen példát mutat így követőinek?
https://www.youtube.com/watch?v=wh2_nW7wnTc&t=184s
Szerencsére hazánkban is számos felhívással találkozhatunk a közösségi oldalakon, ami arra buzdít mindenkit, hogy vegye komolyan a vírust és a leghitelesebb forrásból informálódjon. A márkáknak is erre kell törekedni és kommunikációjával alkalmazkodni a változó piaci körülményekhez.